Przejdź do menu Przejdź do treści

Boettner-Łubowski Rafał (wł. Rafał Łubowski)

Urodzony w 1974r. Odbył studia magisterskie na Wydziale Edukacji Artystycznej oraz na Wydziale Malarstwa, Grafiki i Rzeźby (na kierunku „rzeźba”) Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu w latach 1994-2000. Artysta sztuk wizualnych (media artystyczne: rzeźba, instalacja, obiekt artystyczny, fotografia, malarstwo, realizacje intermedialne, itp.). Bada postawy neotradycjonalistyczne w sztuce współczesnej; poetykę i przejawy cytatu i twórczego naśladownictwa w sztuce; przekazy autotematyczne typu „sztuka o sztuce” we współczesnych działaniach artystycznych; perspektywy wyjścia poza utopie modernizmu i postmodernizmu w sztuce i kulturze współczesnej. Obecnie – profesor Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu, kierownik Pracowni Otwartych Interpretacji Sztuki na Wydziale Edukacji Artystycznej i Kuratorstwa ww. uczelni. 

strony o artyście: 

https://uap.edu.pl/uczelnia/kadra/lubowski-rafal/  

www.boettner-lubowski.pl 

Rafał Boettner-Łubowski,

 „Autoportret wanitatywny, grafika cyfrowa, prezentowana na monitorze lub ekranie telewizora, np. o wymiarach ok. 40cm x 70cm, 2018-2020 (fot. Rafał Boettner-Łubowski). 

 

 „Anámnēsis?”, intermedialna aranżacja przestrzenna, gips, podkład (płyta MDF pomalowana na biało), postument biały także z ww. materiału, animacja cyfrowa z dźwiękiem, zapętlona 120 min, wymiary całości układu: wys. ok. 100 cm, długość 190 cm, głębokość: ok. 190 cm, rok powstania pracy: 2006 (fot. Karol Meysner). 

 

 „Głowa św. Jana Chrzciciela?”, aranżacja przestrzenna, żywica syntetyczna polichromowana, przedmioty cytowane i modyfikowane: 2 żelazne przykrywy studzienek kanalizacyjnych polichromowane, podesty ekspozycyjne, tabliczki grawerowane,  wymiary całości układu: wys. ok. 50 cm, długość ok. 150 cm, głębokość ok. 290 cm, rok powstania pracy: 2005 (fot. Karol Meysner). 

 

 „À propos du ready made”, aranżacja przestrzenna: obiekt (przedmiot cytowany (biała umywalka) / brąz / 2 podesty ekspozycyjne; wys. całości ww. układu: ok. 40 cm, wymiary podstawy: 90 x 90 cm) oraz  wydruk wielkoformatowy (dibond, wys. 160 cm, długość ok. 240 cm) zestawione w określonym porządku przestrzennym, czas powstania pracy 2018 (fot. Rafał Boettner-Łubowski). 

 

 „Zdarzenie metafizyczne (?)”, autorska fotografia cyfrowa, prezentowana na monitorze lub ekranie telewizora, np. o wymiarach ok. 40cm x 70cm, 2019-2020 (fot. Rafał Boettner-Łubowski). 

 

autokomentarz autora: 

„Autoportret wanitatywny” (2018-2020) powstał jako wyraz mojej wielkiej tęsknoty za duchowością i powagą we współczesnych wypowiedziach artystycznych oraz mojej wielkiej admiracji dawnej sztuki, którą od zawsze szczerze podziwiam i szanuję, jako człowiek i twórca (co potwierdza w tym przypadku cytat z dzieła Rafaela pt „Złożenie do grobu”). Cyfrowa opcja prezentacji „Autoportretu wanitatywnego” (poprzez monitor, jako emanacja światła) ma podkreślać, w moim zamierzeniu, „niematerialny charakter” tego przedstawienia ze wszystkimi tego konsekwencjami natury symbolicznej i emotywnej. 

„Głowa św. Jana Chrzciciela?” (2005) to niekonwencjonalny, przestrzenny „poliptyk”. Pierwszym zasadniczym jego elementem jest rzeźbiarski wizerunek męskiej „anonimowej” głowy, usytuowany na niskim, białym podeście. Głowa ta, odlana w żywicy syntetycznej, polichromowana w autorskiej technice, w kolorze błękitno-grafitowym. Na podeście usytuowana została także quasi-muzealna tabliczka z napisem „głowa”. Drugi istotny element pracy „Głowa św. Jana Chrzciciela?”, to pokrywa studzienki kanalizacyjnej, polichromowana na błękitno-grafitowy kolor, usytuowana na odpowiednim podejście i skonfrontowana z podpisem: „taca?”. Ostatnia odsłona cyklu to dokładna kopia męskiej głowy przedstawionej w pierwszym etapie realizacji, usytuowana na okrągłej przykrywie studzienki kanalizacyjnej. Oba połączone tu „obiekty” są  polichromowane na błękitno-grafitowy kolor oraz umieszczone na odpowiednim podeście, jak również zostały one opatrzone odpowiednią inskrypcją-pytaniem: „Głowa św. Jana Chrzciciela?” 

Aranżacja przestrzenna pt. „À propos du ready made” (2018) pozornie wydaje się nie związana z sferą metafizyczną i przede wszystkim zdaje się akcentować pewne przekazy autotematyczne typy „sztuka o sztuce”.  A jednak zawarta jest w niej także aura irracjonalności (wyłanianie się starogreckiego wizerunku z brązu z ready made, jakim jest w tym przypadku odwrócona umywalka), co może u niektórych odbiorców wywoływać aluzyjne skojarzenia ze swoistym „aktem rezurekcji” określonego motywu czy wartości lub zaistnieniem jakiegoś niewytłumaczalnego logicznie „zdarzenia metafizycznego”. 

 Fotografia cyfrowa pt. „Zdarzenie metafizyczne (?)” (2019-2020) – obrazuje fotograficznie mój autorski kameralny obiekt przestrzenny odnoszący się do motywu odwróconej kariatydy i geometrycznej abstrakcyjnej formy aluzyjnie kojarzącej się ze sztuką Kazimierza Malewicza. Wspomniany obiekt uległ zniszczeniu po zakończeniu jednej z moich wystaw indywidualnych na początku 2019 roku. Zinterpretowana autorska dokumentacja ww. obiektu [praca pt. „Zdarzenie metafizyczne (?)”], stała się rodzajem kameralnej wypowiedzi artystycznej, być może dotykającej sfery metafizycznej i duchowej zarazem. Cyfrowa opcja prezentacji omawianej tu pracy (poprzez monitor, jako emanacja światła) ma podkreślać jej „niematerialny charakter”, ze wszystkimi tego konsekwencjami natury symbolicznej i emotywnej.