Przejdź do menu Przejdź do treści

Borowik Grażyna

Ukończyła studia na Wydziale Malarstwa krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, gdzie w 1979 r. otrzymała dyplom z wyróżnieniem w pracowni prof. Adama Marczyńskiego. Na tym samym Wydziale uzyskała I i II stopień kwalifikacji w dziedzinie malarstwa. Artystka, pedagog, profesor Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie do 2019 roku.
Zajmuje się malarstwem, rysunkiem, fotografią, działaniami w przestrzeni, sztuką performance i poezją. Jej pierwsza indywidualna  wystawa malarstwa miała miejsce w Galerii Kalambur we Wrocławiu w roku 1979, od tej pory systematycznie prezentuje swoje prace  na wystawach w kraju i za granicą. Zajmuje się również krytyką artystyczną, teksty o sztuce publikuje w magazynach literackich i artystycznych ( m.in. Format, Rita Baum, Dekada Literacka). Jest  autorką wielu opracowań na temat sztuki  art brut i arteterapii. Jest organizatorką dziesięciu międzynarodowych konferencji szkoleniowo-naukowych z cyklu Psychiatria i Sztuka, uczestniczką  konferencji krajowych i zagranicznych, redaktorką publikacji na temat arteterapii.
Od 1982 do 2013 roku kierowała Galerią Zejście, a od 2000 do 2015 roku Galerią Albert w Krakowie. W roku 2018 zorganizowała Stację Badawczą Outsider Art, w której prezentuje sztukę współczesną.

 

Grażyna Borowik – Rdza, technika mieszana, 50×50 cm, 2020

 

Grażyna Borowik – Kontrakt, technika mieszana, 50×50 cm, 2020

 

Grażyna Borowik – Tu i tam, technika mieszana, 100×70 cm, 2019

 

Grażyna Borowik – Biała farba, akryl na płótnie, 100×70 cm,  2019

 

Grażyna Borowik – Ślepcy, instalacja malarska, technika mieszana: 3 obrazy na płótnie w technice akrylu o wymiarach: 100×70 cm , 140×70 cm, 100×70 cm,  trzy cynowe wiaderka wypełnione farbą

komentarz autorki
Tryptyk Ślepcy jest oparty na strategii  narracyjnej seryjności. Ciąg oczekiwań i przewidywań zaskakuje jednak odmiennością kolejnych rozstrzygnięć. Prace  poprzez formę intrygująco-żartobliwą zapraszają  widza do podjęcia poważnej refleksji na temat sztuki współczesnej i wrażliwości estetycznej.  Ciekawość oczu, przywiązanie do przedmiotów, a jednocześnie  niedowierzanie i rozczarowanie spowodowane  spotkaniem z „pustym” obrazem nie przekreślają nadziei na spotkanie z tajemnicą,
ze światem rządzonym inną logiką, światem marzeń i wyobraźni.