Przejdź do menu Przejdź do treści

Dominik Lejman

Urodzony w 1969. Absolwent Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku oraz Royal College of Art w Londynie. Zajmuje się malarstwem, które łączy z projekcjami wideo, realizuje wideofreski i prace w formie wielkoformatowych projekcji. Jest autorem licznych wystaw indywidualnych oraz projektów publicznych (m.in. stałe instalacje w szpitalach w Nowym Jorku i w Cleveland). Brał udział w wielu ekspozycjach zbiorowych, m.in. Biennale Architektury w Wenecji 2004, 'Sanguine’ w Fondazione Prada (2019).

Ostatnia indywidualna wystawa Dominika Lejmana „Air Wants to Go” odbyła się w zeszłym roku w OP ENHEIM we Wrocławiu (10-12.2020)

film o wystawie: https://www.youtube.com/watch?v=YHLw0EBLD5c

Laureat polskich i zagranicznych nagród, m.in. Paszportu „Polityki” (2001) i Berlin Art Prize (2018). Profesor doktor habilitowany, Kierownik II Pracowni Malarstwa na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. Pracuje i mieszka w Poznaniu oraz w Berlinie.

 

Dominik Lejman, San Pietro (vacuum extractor), 2006, akryl na płótnie, 165x165cm, projekcja wideo (pętla). Praca w kolekcji Muzeum Górnośląskiego w Bytomiu.

Praca jest obrazem hybrydalnym łączącym namalowany diagram posadzki bazyliki Św. Piotra w Rzymie i wświetlone w rysunek oryginalne nagranie surveillence z bazyliki. Poboczne „satelitarne” projekcje są sekwencyjnymi opóźnieniami centralnej projekcji. Ornament posadzki, owalna forma z czterema mniejszymi, przylegającymi do niej okręgami powtarza formę przyssawki vacuum extractor – tzw. pompki próżniowej, służącej do przyspieszania opóźnionych narodzin. Przy użyciu tego narzędzia „wyciągnięto” autora na świat. Forma ta reprezentuje również model wszechświata wg Jakoba Boheme.

LINK do filmu: http://paintingwithtimecode.com/92-93-san-pietro-vacuum-extractor

 

Dominik Lejman, The Monk (Mnich), 2020. Tryptyk. Akryl na płótnie, pigment aluminiowy / złoto 3x:140x200cm, projekcja wideo (pętla).

Obraz Caspara Davida Friedricha The Monk by the Sea (Der Mönch am Meer, 1810) świadomie pozbywa się charakterystycznej dla obrazów artysty, centralnej, odwróconej do widza postaci, konfrontującej romantyczny krajobraz, na rzecz przedstawienia postaci ludzkiej jako nieistotnego detalu, przytłoczonego skalą „powierzchni” natury. Inspirowany ideą obrazu poprzez projekcję ponownie wprowadzam samotną postać do centrum wywołującego skojarzenia z krajobrazem, abstrakcyjnego tryptyku. Wspomnianym protagonistą jest tu jednak nie człowiek, lecz biały, medyczny kombinezon, poruszany na filmie przez wdmuchiwane powietrze, w zabawnie „ludzkiej” choreografii. Po wypuszczeniu powietrza, „pandemiczny” kostium kurczy się i nieruchomieje, pozbawiając nas iluzji życia, podobnie jak iluzją obecności na obrazie jest jego projekcja.

LINK do filmu: https://vimeo.com/511192105

 

Dominik Lejman, Stany skupienia (Double Take) Ermida, Lizbona, 2017

Praca oparta o dwa przeciwległe freski wideo, Ora pro nobis przedstawiający statyczne nagranie ośmiornicy i Lightweight – preformance nagranym w komorze grawitacyjnej. Praca konfrontuje widza z dwoma, niedostępnymi porządkami czasowymi i jego odczuwaniem.

LINK do filmu: https://www.youtube.com/watch?v=tGeLbYzbnQ