Przejdź do menu Przejdź do treści

Jach Paweł

Urodzony w 1979 roku w Tarnowskich Górach. W roku akademickim 2003/2004 stypendium na Universitat Politecnica  de Valencia Facultat Bellas Artes. Absolwent Wydziału Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. W 2005 roku uzyskał dyplom w pracowni prof. Bogusza Salwińskiego. W roku 2016 uzyskał stopień doktora sztuki – prezentując cykl rzeźbiarski oraz rozprawę doktorską pt.: „Na drodze do Ukrytego”. Pracownik naukowo-dydaktyczny macierzystego wydziału. Obecnie adiunkt w Pracowni Rzeźby w Drewnie oraz prowadzący rzeźbę dla studentów Edukacji Artystycznej.
Prowadzi aktywność twórczą na polu rzeźby, malarstwa i rysunku. Prace prezentował na wielu wystawach zbiorowych oraz indywidualnych w kraju i za granicą m.in. w Walencji, Rawennie, Istambule, Jungholz (Austria), Krakowie, Bydgoszczy, Gdańsku, Warszawie, Radomiu. Zwycięzca międzynarodowego konkursu rzeźbiarskiego – Madryt 2011. W roku 2004 zdobył I miejsce w konkursie „Zaczęło się od styropianu” – Gdańsk. Ważniejsze wystawy indywidualne: „Ukryty” Galeria Zielona, Łódź – 2017, „Obecność” w  Centrum Kultury Śląskiej w Nakle Śląskim – 2018, „Paweł Jach -Rzeźba” Krypta Pijarów Kraków – 2021. Uczestnik plenerów i sympozjów międzynarodowych m.in. w Austrii i Turcji. Realizacje rzeźbiarskie w Krakowie, Ożarowie, pomnik w Boguchwale – 2010, Arena Młodych – Łódź 2018,  realizacja płaskorzeźb w Sanktuarium MB Częstochowskiej na Jasnej Górze.  Prace znajdują się w zbiorach prywatnych w kraju i za granicą oraz w przestrzeniach miejskich m. in. w Polsce, Austrii i Turcji.
paweljach.blogspot.com

 

            Paweł Jach  Na drodze do Ukrytego IV, drewno, stal nierdzewna, 50x47x35 cm, 2015

 

            Paweł Jach  Na drodze do Ukrytego V, drewno, stal nierdzewna, 120x45x35 cm, 2015

 

            Paweł Jach  Na drodze do Ukrytego VI, drewno, stal nierdzewna, 120x40x35 cm, 2015

 

          Paweł Jach  Na drodze do Ukrytego VII, drewno, stal czarna polerowana, 220x160x84 cm, 2015

 

          Paweł Jach  Na drodze do Ukrytego VII, drewno, stal czarna polerowana, 220x160x84 cm, 2015

 

komentarz autora:
Język rzeźbiarski posiada ogromny potencjał wymowy. Jego podstawowe cechy: materialność, przestrzenność oraz pierwotność stanowią o bezpośredniości przekazu; uobecniania się. Ważna jest intencja twórcy. Rzeźba może być czytana nie tylko jako kompozycja elementów, nośnikiem treści jest również użyty materiał. W swojej pracy artystycznej zająłem się poszukiwaniem symboliki, za pomocą której mógłbym wyrazić rzeczywistość nadprzyrodzoną. W kompozycjach rzeźbiarskich używam materii uświęconej; wychodzącej z natury, która posiada ślad boskiego dzieła stworzenia. Uniesiona, upowietrzniona materia drewna jest dla mnie przede wszystkim zapisem historii życia, świadectwem walki, zmagania z cierpieniem. W naturze drzewa pojawia się potęga życia, rytm wegetacji, coroczne obumieranie i zmartwychwstawanie-mówi nam o nadziei życia wiecznego.
Istotą lotu jest wznoszenie, transcendencja, przekraczanie kondycji ludzkiej. Lot jest unieważnieniem ciężaru, staje się ontologiczną przemianą człowieka. Ta przemiana możliwa jest dzięki łasce; działaniu Boga . Duch przemienia nas – pozostawiając nietkniętą osobowość – jej symbolem jest naturalna struktura drewna. Zestawiam tę materię z formami geometrycznymi, punkty styku ukazują pewną treść – Bóg zbliża się do nas, przemawia w sytuacjach przełomowych, staje na brzegu, na granicy dwóch rzeczywistości. Elementy linearne, metalowe pręty, są zapisem mówiącym o przenikaniu. To ścieżki, trajektorie, wykresy, ślady ingerencji; ruchu, prowadzenia przez Bożą opatrzność.
Zastosowałem polerowaną stal – refleksy świetlne, odbicie lustrzane sprawiają, że widz staje się uczestnikiem – to dopowiedzenie formy. Odbite światło jest zaznaczeniem obecności Boga.
Prezentowane prace są zaproszeniem do refleksji, do wejścia w ciszę, chcę by moje rzeźby przemówiły za mnie. Kompozycje nie definiują tematu, ale inspirują do własnych przemyśleń. Zapraszam do wypełnienia oglądanych rzeźb własnym przeżyciem i wrażliwością.