Przejdź do treści

Kle Mens (Klementyna Stępniewska)

Urodzona w 1985r. warszawska artystka, pracująca w różnych mediach (malarstwo, obiekty, video art). Laureatka głównej nagrody na XII edycji Konkursu Gepperta (2016), ukończyła malarstwo na warszawskiej ASP w 2014 roku. Kle Mens w swojej praktyce artystycznej wciela się w znane postacie z katolickiego kanonu eksplorując ich konteksty: seksualny, feministyczny, polityczny. Prace artystki znajdują się w kolekcji Muzeum Narodowego w Gdańsku. 

strona o artystce: 

http://kle-mens.pl 

 

Kle Mens, Sąd Ostateczny, video, 1’30, 2019. Link do filmu: https://vimeo.com/341583312 

Autokomentarz autorki: 

To wariacja na temat obrazu Hansa Memlinga o tym samym tytule. Opowiada w sposób ironiczny o współczesnej polskiej sytuacji społeczno-politycznej. Wcielam się w nim we wszystkie postacie. W sferze nieba dominują paramilitarne symbole, flagi, oraz postacie religijne, jest to sfera męska. Piekło jest piekłem kobiet. W Polsce w ostatnich latach nastąpił podział: wg statystyk w protestach nacjonalistycznych przeważająca ilość uczestników identyfikuje się jako mężczyźni, natomiast w tzw. czarnych protestach, protestach Strajku Kobiet (Pro-choice) przeważającą ilość uczestników stanowią osoby identyfikujące się jako kobiety. Sfera nieba i piekła w filmie ma odzwierciedlać wzajemne wyobrażenia obu grup o sobie. Jezus zamiast na tęczy, jak w oryginalnym obrazie, siedzi na łuku w kolorach polskiej flagi – ma to nawiązywać do sytuacji mniejszości LGBT+ w Polsce. Film obrazuje jak to co duchowe – mistyczne staje się tym co polityczne. Video znajduje się w kolekcji Muzeum Narodowego w Gdańsku.