Przejdź do menu Przejdź do treści

Klimek Krzysztof

Urodzony w 1962 roku w Krakowie. W latach 1982-1988 studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Dyplom z malarstwa obronił w pracowni prof. Jerzego Nowosielskiego w 1988 roku. Od tego czasu aktywnie uczestniczy w życiu artystycznym, bierze udział w licznych wystawach grupowych i indywidualnych w kraju i za granicą.
W latach 1988-1992 wraz z Łukaszem Guzkiem i Cezarym Woźniakiem prowadził w Krakowie Galerię QQ. W 1993 roku wspólnie z Jarosławem Suchanem był kuratorem wystawy Współrzędne 19° 57,6′ E + 50° 3,9′ N, w 1996 roku organizował polską część projektu Europe In The Box (we współpracy z ZPAP i Galerią Pryzmat). Był stypendystą fundacji Pro Helvetia, La Chaux-de-Fonds (1994 – 1995). Od 1989 jest członkiem ZPAP, a od 2002 – członkiem Stowarzyszenia Artystycznego OTWARTA PRACOWNIA. W 2007 roku zorganizował Pierwszy Międzynarodowy Plener w Łukęcinie. W tym samym roku współpracował z Kunsthalle Erfurt przy wystawie Otwarta Pracownia / Offenes Atelier in Kunsthalle Erfurt. Laureat Stypendium Twórczego Miasta Krakowa (2019) oraz Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2020). W 2021 roku obronił doktorat w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie.

www.kristofklimek.pl

 

Krzysztof Klimek – Szastały, koło Bielska Podlaskiego, widok na cerkiew Ikony Matki Bożej Pomnożycielki Chlebów, DK 66, zima, Podlaskie, olej na płótnie, 90×500 cm, 2021  (fot. Tomasz Kalarus)
(trzyczęściowa panorama – część I –  90×170 cm)

 

Krzysztof Klimek – Szastały, koło Bielska Podlaskiego, widok na cerkiew Ikony Matki Bożej Pomnożycielki Chlebów, DK 66, zima, Podlaskie, olej na płótnie, 90×500 cm, 2021  (fot. Tomasz Kalarus)
(trzyczęściowa panorama – część II – 90×160 cm)

 

Krzysztof Klimek – Szastały, koło Bielska Podlaskiego, widok na cerkiew Ikony Matki Bożej Pomnożycielki Chlebów, DK 66, zima, Podlaskie, olej na płótnie, 90×500 cm, 2021  (fot. Tomasz Kalarus)
(trzyczęściowa panorama – część III – 90×170 cm)

 

komentarz autora
Pokonałem prawie 600 km jadąc do przyjaciół w Hajnówce, żeby malować na Podlasiu. Nie miałem zupełnie pojęcia, ani planu, jak znaleźć motyw. Akurat było prawosławne Boże Narodzenie na które zostałem zaproszony. Dojeżdżając do Bielska Podlaskiego mignął mi turkus cerkiewki po lewej stronie Drogi Krajowej nr 66 na tle ciemnej ściany lasu. W następnym dniu zjeździłem okolicę nie znajdując tematu. W kolejnym dniu postanowiłem „sprawdzić” motyw, który mnie zafrapował. Znalazłem świetne odejście na drodze dla traktorów. Pola przysypane świeżym śniegiem, po lewej stronie jakieś listki wystają spod bieli, z prawej badyle zebranej kukurydzy. Pada śnieg, spory wiatr. Żona domaga się powrotu do domu, więc jest to jedyna okazja do ataku na motyw. Wiem, że zamoczone śniegiem płótno nie będzie przyjmowało farby olejnej. Przygotowuję paletę w aucie, rozkładam sztalugę w odpowiednim miejscu i donoszę podobrazie osłaniając je przed śniegiem. Ustawiam płótno pod wiatr i zaczynam gorączkowo notować elementy widoku: kałuże na drodze, suche badyle obok niej, horyzont lasu, drzewa przy drodze… na drodze jeżdżą auta, ale ruch nieduży. Święto. Znalezienie „cerkiewnego błękitu” zajmuje dłuższą chwilę, bo brak czystego pędzla. W pewnym momencie orientuję się, że coś tu nie gra. Już od paru godzin z płótna kapie woda, ale farba olejna trzyma się i da sobą kierować! Byłem świadkiem cudu!

(Obraz powstał w ramach projektu stypendialnego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pod tytułem Krzysztof Klimek malarz Polski. Projekt zakładał stworzenie serii obrazów malowanych w różnych częściach naszego kraju.)