Przejdź do menu Przejdź do treści

Łęska Izabela

Urodzona w 1989r. Ukończyła grafikę warsztatową na Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach (dyplom z wyróżnieniem w 2013). Studiowała również w École Supérieure d’Art de Clermont Metropole (Clermont-Ferrand, Francja). Brała udział w wielu projektach i wystawach w kraju i za granicą (Passion For Freedom 2013, Londyn / Usb Shuffle Show, Berlin, imMoblized, Paryż / Jeune Création Européenne, Paryż). Rezydentka Institut für Alles Mögliche w Berlinie oraz Centre Culturel Le Beffroi w Paryżu. Mieszka w Warszawie.  

Zajmuje się grafiką, obiektami oraz tekstem. Interesuje ją narracyjność, powtarzalność, hipoteza Sapira-Whorfa (prawo relatywizmu językowego) oraz przypadek obiektywny André Bretona. Obecnie doktorantka na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. 

strony o artystce: 

https://www.izabelaleska.com/ 

https://issuu.com/prawielalka/docs/leska_pl_2020_issuu 

https://www.instagram.com/izabelaleska/ 

 

 

Izabela Łęska, Kolory idą równolegle ze słowami kryształ zbudowany z kredek koh-i-noor naśladujący rzeźbę znajdującą się na grobie André Bretona na Cmentarzu Batignolles w Paryżu, 40 x 40 x 40 cm, 2020r. 

autokomentarz autorki: 

Praca opiera się na wieloznaczności terminu koh-i-noor, który z jednej strony oznacza największy na świecie indyjski diament, z drugiej strony flagowy artykuł czeskiej firmy produkującej tak zwane magiczne kredki, których rysiki zawierają kilka kolorów. Znaczenia te zestawione zostają z formą kryształu na grobie André Bretona, który był dla niego metaforą sztuki, jej skomplikowania i wielości możliwych rozwiązań.  

Praca stanowi część dużego projektu o przypadku obiektywnym, który jest nagłą wyrwą w rzeczywistości, powodującą, że surrealizmu doświadczamy na własnej skórze. Jak wtedy, gdy kilka elementów rzeczywistości zawiązuje się w intrygujący węzeł znaczeniowy i posłusznie tworzy w naszej głowie jeden konglomerat. Słychać wtedy głośny klik. Pojęcia wskakują na nowe miejsca, wszystko się zgadza, a doświadczenie to pozwala odkryć kolejne warstwy rzeczywistości, jej intrygujące oblicza, które można by z łatwością przegapić, ale na szczęście wydarza się on – przypadek obiektywny – i zwraca naszą uwagę na jakiś zaskakujący detal. Ten detal nie daje spokoju, krąży w umyśle i wierci wzory niczym kornik.  

Przeprowadzam studium zaobserwowanych przypadków obiektywnych w odniesieniu do dziedzictwa awangardowego kierunku surrealizmu. Realizacja jest szeroką refleksją nad mechanizmami twórczości oraz podejmowanym medium i wynikającymi z niego konsekwencjami, a także szerzej – nad zachowaniami społecznymi oraz powtórzeniami i fragmentacjami obecnymi w kulturze, nad fenomenem rozproszenia autora oraz intensywnego przenoszenia się działań artystycznych do przestrzeni wirtualnej (również w świetle obecnej pandemii). Obserwacje te czynione są w kontekście spuścizny surrealizmu, obecnej we współczesnej sztuce, która żywi się zjawiskami oraz narzędziami kolektywnymi oraz performatywnymi. Jak daleko współczesnym działaniom od grupki artystów, którzy chcieli wstąpić w rolę wybornego trupa pijącego młode wino? 

Ofiaruję Ci przypadek obiektywny. Liczę, że od teraz będzie wzbogacać Twoje życie.