Przejdź do menu Przejdź do treści

Soporowska Milena

Urodzona w 1989 r. Skończyła historię sztuki i muzealnictwo na Uniwersytecie Warszawskim oraz fotografię w warszawskich oddziałach Związku Polskich Artystów Fotografików i w Akademii Fotografii. Obecnie studiuje psychotronikę w Instytucie Psychologii Stosowanej  w Warszawie.  

strona o artystce: 

https://milenasoporowska.com/ 

Milena Soporowska, cykl Domestic Violence, zdjęcia-kolaże; wydruki w brązowych ramach z naturalnego drewna, 2018-2019 

Autokomentarz autorki: 

„(…)Lśniące forniry, monumentalne kanapy, reprezentacyjne serwantki, strojne żardiniery, wyściełane fotele, miękkie poduszki i wzorzyste dywany chroniły przed rozczarowaniem i poczuciem politycznej i społecznej destabilizacji. Symetrycznie rozlokowane elementy wyposażenia wraz z nisko zawieszonymi obrazami wywoływały optyczne wrażenie zaokrąglenia i ograniczenia przestrzeni. Pokój okalał swojego lokatora, amortyzując wszelkie wstrząsy i urazy. 

W II połowie XIX wieku tę mieszczańską bawialnię odwiedzają ekscentryczni goście. Z ust mediów zaczyna wydobywać się ektoplazma – lepka, biaława substancja zwana „ciałem duchów” – a okrągłe stoły ozdabiane koronkowymi lub haftowanymi serwetami stają się narzędziem do komunikacji ze sferą niematerialną. Z mahoniu lub orzecha, wsparty na centralnej, masywnej nodze umocowanej na cokole stół służył nie tylko spotkaniom towarzyskim. To przy nim odpoczywał mieszczanin, popijając herbatę, dyskutując z biesiadnikami, przysłuchując się muzykantom, ale taki stół zalecano również początkującym spirytystom. Wyidealizowane, podobne ilustracjom w prospektach meblarskich sale po 1848 roku zmieniają się w laboratoria, gdzie nauka miesza się z okultyzmem(…)”.